Nu er vi ved at være godt inde i maj måned. Det er tiden, hvor de store elever begynder at repetere årets lektioner. Det er tid til, at gymnasieeleverne begynder at læse til eksamen. En af dem er din niece, som går i 3.g. Hun bliver student. Og det vil hendes forældre naturligvis fejre med manér. Så du har allerede fået invitationen til studentergildet, som skal holdes i kolonihavehuset. Sidst i juni. Åh, det bliver skønt at få lov til at sidde og tale med hendes familie og hendes klassekammerater. De er jo søde, naive, uerfarne og meget selvsikre. De der unge mennesker. Du kan godt lide at snakke med dem. De har gode idéer og de har mod. Og de giver dig gode idéer.
Hvad ved du?
Men kan du bruge det til noget lige nu? Du skal jo finde en fin studentergave til din niece. Hun får sikkert en stribe 12-taller. Og hun skal videre med studierne lige efter sommerferien. Det ved du. Men du ved sådan set ikke mere end det. Jo, altså, at hun har dyre vaner. Din bror beklager sig ofte over det, når I taler i telefonen sammen. Kan du bruge den oplysning til noget? Ja og nej. Du forsøger at fokusere på, at her er der en ung kvinde, som skal have en studentergave. Og du ved, at hun har dyre vaner.
Du har dog nogle grænser, som du ikke vil overskride. Du går fx ikke ud og køber dyrt lingeri til hende – selvom hun sikkert vil blive glad for det. Du går heller ikke hen og spenderer knapt 2000 kroner på en flaske champagne til hende. Hun ved ikke nok om bobler endnu. Selvom hun har sat sig selv i god lære på det punkt!
Du vil gerne give hende en gave, der får hende til at tænke på dig og sin studenterfest. Og her er det problemet opstår: Hvad får hende til at tænke på dig? Og hvad får hende til at tænke på sin studenterfest en gang ude i fremtiden?
Der kan være mange ting, som får hende til at tænke på dig. Det kan være et af dine malerier, som endnu ikke er blevet solgt. Det er værdifuldt. Men er det en god gave at give en student? Måske ikke. Hvad så med en lille genstand, der kan ligge i hendes lomme, og som kan minde hende om dig, når hun rører ved den?
Spring Copenhagen ofte på tilbud
En af de små figurer eller nøgleringe fra Spring Copenhagen? Det er også en billig gave. Du kunne måske supplere figuren fra Spring Copenhagen med et par smukke vandglas fra Specktrum, som er et dansk firma, der specialiserer sig i glasvarer. Du opdagede Spektrum for nyligt, og har allerede selv købt en ualmindelig flot kande, som din niece faktisk beundrede – lidt savlende – i sidste uge, da hun besøgte dig i dit studio.
Jo, det vil være en god idé, hvis du lige smutter ind på nettet og leder efter tilbud på mærkevarer indenfor isenkram. Du har stadig tid til at finde en god gave.
Alle elsker at gå på indkøb
De fleste almindelige mennesker kan godt lide at gå på indkøb. Altså når det handler om tøjindkøb eller køkkengrej. Vi hader dog at skulle handle ind, når det skal ske i supermarkedet. Her er der kø ved kassen. Og det er sjældent, at du kan finde det tilbud, som du læste om i den der reklameavis, som alle supermarkederne propper i din postkasse. Tilbuddene er nemlig udsolgt, når du kommer i supermarkedet.
Det er lidt pudsigt: Vi jagter tilbud. Forståeligt nok. Hvem vil ikke tage imod tilbud? Vi hader supermarkeder, men vi elsker tøjbutikker eller isenkræmmere. Har det noget at gøre med, at supermarkedet er stedet, hvor vi køber fødevarer og tøjforretningerne eller isenkræmmerne er stederne, hvor vi finder tøj og genstande, der udtrykker, hvem vi er? Måske. Det kan marketingfolk og psykologer sikkert fortælle os alt om. Det er ikke pointen her. Her er pointen nemlig, at jeg vil give dig et tip, så du aldrig kommer til at gå glip af et godt tilbud – på mærkevarer. (Ikke fødevarer!)
Du kender det godt. Tippet. Men du skal bare lige mindes om det: Skriv dig op til at modtage din favoritforretningers nyhedsbrev. Om det er en tøjforhandler, en isenkræmmer eller begge, er lige meget. Du vil altid være på forkant med, hvad de har af tilbud på mærkevarer.
Isenkram på tilbud via nyhedsbreve
Det er en meget stor hjælp. Og selv om forretningens nyhedsbrev ofte indeholder links til produkter, der enten lige er kommet på lager, eller som ikke er på tilbud, så behøver du jo ikke at købe noget, hvis du ikke har brug for det. Du kan skimme nyhedsbrevet igennem og se, som der fx er et isenkram tilbud her, som du vil benytte dig af.
Du synes måske, at det er spild af tid at skimme den slags nyhedsbreve igennem. Det er dit valg. Jeg har bare givet dig tippet. Og jeg har konstateret, at mange er glade for nyhedsbrevene, fordi de oftest får besked om de nye tilbud på mærkevarer, der kommer, i god tid. Dette betyder, at de kan planlægge deres tid og benytte sig af tilbuddene, inden de pågældende varer ikke længere er på lager.
Specktrum er lækkert design
Nu fx forleden, fortalte en bekendt, at hun fik købt nogle smukke små genstande fra henholdsvis Spring Copenhagen og Specktrum. Det er genstande, som hun ikke har brug for, men som hun ved, at hun kan bruge som gaver i forskellige sammenhænge. Måske som en fødselsdagsgave eller en værtindegave. Og det er jo ikke dårligt: Hun sparer en god portion penge ved at læse nyhedsbrevene. Hun er i god tid med gaveindkøbene. Hun har ikke stress over ikke at kunnen finde en gave, når hun har brug for den. Hun er i balance. Og nyder at pakke de små eller lidt større genstande ind selv. Det giver også et lidt mere personligt præg på en gave, der ikke er andet end et godt isenkram tilbud.
Hvis du vil bruge tippet, så er du mere end velkommen. Jeg er overbevist om, at du sikkert selv har tænkt, at det måske er en god idé at abonnere på flere forskellige nyhedsbreve fra forskellige butikker.