Nu er jeg lige trådt ind af døren. Jeg har været til møde i København. Og det har været en rigtig god oplevelse. Arrangørerne af mødet havde lagt et stort arbejde i at finde de absolut bedste mødelokaler i København. Det må have været en svær opgave, men det var lykkedes for dem utroligt godt, synes jeg. Herhjemme i det fattige Sydeuropa er jeg så ved at planlægge det næste møde, vi skal holde. Jeg kunne godt tænke mig, at det bliver ligeså succesfuldt som det møde, jeg var til i går og forgårs, blev. Og jeg ville ønske, at jeg kunne finde ligeså gode rammer for mødet i næste måned. Det bliver sikkert meget svært. Medmindre jeg kan overtale nogle folk, jeg kender rundt omkring i byen til at åbne for mig og vores gæster uden for åbningstiden. Jeg tænker, at jeg måske kunne få bestyreren nede på det arkæologiske museum til at låne mig et par af salene, som vi kunne bruge til mødested. Det ville være imponerende. Hvis hun må, kan det være, at hun siger ja.
Holde møder i København
Jeg ringer hende op for at forklare hende min situation og mit behov for en god ramme for mødet, jeg skal holde. Jeg fortæller om de dejlige lokaler, jeg havde oplevet i København. Hun var meget tøvende. Bad mig om at vise mere konkret, hvad det er, jeg har brug for. Jeg sendte hende derfor en mail, hvor jeg skrev til hende, at hun skulle kopiere følgende: ”Mødelokaler København” over i sin internetbrowser, og så se om. hun kunne se og genkende noget fra billederne, jeg vedlagde. Jeg sendte nogle billeder af lokalerne, jeg selv havde taget med. Billederne er mine egne så dem må jeg gerne dele med, hvem jeg vil. Det var dem her, vi fandt i øvrigt: https://mbkkursuslokaler.dk/moedelokale/
Der gik et par timer, og så kom, svarede hun tilbage, at det sikkert godt kunne lade sig gøre. Hun vil lige tjekke med chefen for hele museet og høre, om det bliver nødvendigt, at de fjerner nogle af udstillingsgenstandene, inden mødet skal starte.
Naturligvis blev jeg glad for at få den besked. Det ville være fedt at få gæsterne ind på museet – men jeg havde jo faktisk ikke tænkt mig om. Fordi: Efter den første entusiasme, over at jeg må låne museets lokaler, så skal jeg jo også have nogle faciliteter ind i lokalerne. Det er jo ikke kun borde og stole, vi får brug for. Internet – vigtigt. Har de Wifi på museet? Må vi sætte ekstra audiovisuelt udstyr op? Vi får jo brug for at vise hinanden en del små film om vores projekter. Vi kan sikkert få lov til at smække et par whiteboards op, men må vi også stille et videokamera op, som optager hele mødet?
Svar frem og tilbage
Jeg skrev til hende om det, og hun var meget sød, og svarede mig, at hun ville give mig besked i løbet af de kommende dage. Jeg indså, at det ikke er så nemt at finde egnede mødelokaler, og at det kan være noget af en risiko at tage at få lavet allerede etablerede museumsrum om til også at kunne være mødelokaler.
Så er hun på den igen, min veninde. Hun taler ikke om andet, end hvor stresset. hun er over at skulle arrangere den her store konference, der handler om fitness og nye træningsmetoder, hjælpemidler og kosttilskud. Hun er virkelig helt derude, hvor jeg har lyst til at sige til hende, at hun skal gå ned og hyre den største gymnastiksal, hun kan finde sætte et par hundrede løbebånd derind, og så kan deltagerne løbe på dem, mens de lytter til alle oplæggene og spiser deres proteinpulver.
Hvad med konferencelokaler?
Hun bliver sur på mig, når jeg forsøger at lave sjov med det. Hun vrisser og siger: Gå du lige ind, og søg efter ”konferencelokaler København”, og find nogle, der kan bruges som både mødelokale og udstillingslokale.
Jeg kan godt forstå hende, men jeg synes, at det er lidt for meget, at hun går så meget op i et salgsfremstød for fitnessmaskiner og kosttilskud. Men det er ikke min sag at skulle sige noget om, at jeg mener, at de der tilskud, man kan få til at booste muskelmassen med, er farlige. Hun taler jo ikke om dem selv. Hun taler om, at de skal udstilles i vitriner og ved siden af nye maskiner, der kan programmeres til alle mulige typer menneskers behov.
Så var der skældud
Og da jeg sagde det her med gymnastiksalen til hende, fik jeg virkelig skældud. ”Vi kan da ikke have publikum ind over et glat og slidt trægulv i en kold gymnastiksal.”
Selv om jeg forsøgte at fortælle hende, at det synes jeg sagtens, man kan, så måtte jeg dog også indrømme, at det ikke er nemt at finde en passende gymnastiksal. Den må nemlig ikke være for lille, så besøgende føler, at de står i kø hele tiden. Den må heller ikke være for stor, så akustikken bliver dårlig, og ingen kan høre oplæg – eller salgsfremstød.
Ok, jeg kan godt høre, at der er nogle særlige krav til rummet, hvor konferencen/udstillingen skal holdes. Jeg sætter mig ned ved min lap top og begynder at lave en liste over mulige konferencelokaler i København, som jeg selv ville kontakte, hvis det var mig, der skulle lave sådan et arrangement.
Jeg får lavet listens overskrifter: Navn, adresse, Tlf., areal i m2, pris, fordele og ulemper.
Så stopper jeg der
Og så kommer jeg ikke et skridt længere. Det går op for mig, at jeg ikke har nogen fornemmelse overhovedet for, hvor der ligger konferencelokaler. Jo jeg ved, at der er et stort et i Bellacenteret. Det tænker jeg lidt på, men beslutter, at det er alt for stort, til hvad det er min veninde har brug for. Sætter mig hen til lap toppen igen og tilføjer ordet ”Type” til overskriftslisten. Med ”Type” tænker jeg, at jeg vil skrive, hvilken slags lokale jeg tænker på. Fx gymnastiksal. Måske er det ikke så dårlig en idé endda. Det kunne eventuelt også være et teater eller en museumssal.
Jeg begynder lige så stille at skrive forskellige rumtyper ind i mit excel-ark. Det kunne også være en kælder under et parkeringshus, eller det kunne være et rum i en gammel lagerbygning nede ved havnen. Printer listen ud og giver den til min veninde. Bare for at inspirere hende.