Da jeg var i supermarkedet for nogle dage siden, var der en underlig stemning. Alle kiggede på mig, som om jeg var faldet ned fra månen, fordi jeg havde maske på. Da jeg var i supermarkedet i går, var der ingen, der kiggede på mig, fordi jeg havde maske på. Der var faktisk flere kunder, der havde maske på. Tjah, jeg var bare én af de første til at indse, at jeg er nødt til først at beskytte mig selv og samtidigt tage ansvar for at smitte færrest muligt, hvis jeg er smittet. Derfor masken.
Men det er sin sag at stå i supermarkedet og have maske på. Og plastikhandsker. Man sveder ikke kun omkring næsten, og munden også på hænderne. Det er faktisk, som at ens hud ikke kan ånde.
Indpakningen
De siger, at det bliver en vane. Måske. Men ville det ikke være rart, hvis vi kunne vælge grøntsager i supermarkedet, der var pakket ind i ordentlig emballage? Jeg ved godt, at det vil gøre varerne dyrere, og at det er stik imod vores miljøbevidste samvittighed at bruge masser af emballage. Det bliver jo bare smidt ud. Men jeg håber, du forstår min logik: Er det ikke lige så farligt, at vi skal til at producere en masse medicin, som vi ikke kender konsekvenserne af? Er det så ikke bedre at få emballeret varerne i supermarkedet korrekt, så smittefaren mindskes mest muligt? Jeg er virkeligt i syv sind omkring det her: Medicin betyder kemisk produktion. Emballage betyder også kemisk produktion. Vi er vist nok derhenne, hvor vi skal vælge mellem pest og kolera.
Kommer ud på ét
For min skyld kommer det ud på et. Det handler lige nu om, at vi skal forsøge at forhindre smitte til andre mennesker.
Nu her i supermarkedet. Der kan du jo allerede vælge mellem at købe æbler, som du køber i bakker eller poser (emballage) eller æbler, som du vælger stykvis og lægger i en anden pose (som også er emballage, vil jeg mene). Hvad er forskellen? Forskellen er, at på den ene emballage er der et logo for plantageejeren, der har produceret æblet. På den anden er der et logo for supermarkedet, du handler i. Og så er der måske en lille forskel i kiloprisen. Det har jeg som regel ikke energi til at undersøge. Et æble er et æble, er et æble!
Tid til omtanke
Måske er det på tide, at vi tager det lidt op til revision, hvad vi mener med misbrug af emballage? Jeg er i hvert fald glad for at kunne købe mine grøntsager i emballeret form i disse dage. Det giver mig en følelse af, at jeg er bedre beskyttet. Og det tror jeg, at alle mennesker har brug for lige nu.
Skulle vi ikke råbe et højt hurra for dem, der opfandt papirposer og alle de andre former for emballage, som vi bruger i dag? Det handler jo ikke kun om mit forbrug af grøntsager, men også om, at vi køber mere og mere på internettet, fordi vi ikke tør gå udenfor en dør længere.
Emballagens psykologi
Udover de praktiske og økonomiske aspekter, så spiller emballagen også en stor rolle psykologisk. Den skal appellere til kundens sanser og følelser for at skabe den rette oplevelse. Farver, form, stoflighed og grafisk design er vigtige parametre her.
Bæredygtighed
I takt med den stigende miljøbevidsthed blandt forbrugere, bliver bæredygtig og genanvendelig emballage også et konkurrenceparameter. Mange virksomheder satser derfor på grønnere alternativer, fx pap fremfor plast.
Individualisering
Specialdesignet emballage og personaliserede budskaber er blevet mere udbredt. Det skaber en tættere relation til kunden. Virksomheder bør overveje, om unik emballage til særlige kunder eller lejligheder kan være en mulighed.
Digitalisering
QR-koder og AR på emballagen giver mulighed for at integrere digitale og fysiske elementer. Det åbner for nye kundeoplevelser, dataindsamling og markedsføring.
Så emballagens funktion rækker langt udover det rent praktiske. Den er et vigtigt brand- og salgsværktøj, som bør prioriteres højt. De rette emballagevalg kan styrke oplevelsen og loyaliteten markant.