Spring til indhold

Gevaldig udvikling

    Vores firma har udviklet sig gevaldigt over de sidste års tid. Siden min partner, og jeg startede med at rådgive kommuner omkring finansieringsmuligheder fra den europæiske kommission, har vi bygget et firma med mere end 65 ansatte op. Vi startede i et lille, usselt kontor inde i byens centrum og har nu bygget vores egen kontorbygning uden for byen. Tæt på lufthavnen og med gode muligheder for at komme ind til centrum. Vi har udvidet vores firma til ikke kun at omfatte serviceydelser inden for rådgivning omkring projektfinansiering, men til også at omfatte konsulentydelser til private virksomheder, IT-projekter og udvikling af IT-software.

    Nyeste skud på stammen

    Seneste skud på stammen har været at udvikle internationale bygningsprojekter i samarbejde med lignende firmaer fra UK, Tyskland, Frankrig og naturligvis Bruxelles. Vi har åbnet kontorer i de fleste nabolande omkring os. Det har været en spændende proces. Vi har lært meget i de år, der er gået. Vi har set gode og mindre gode medarbejdere komme og gå. Vi har haft opgang og nedgang. Vi har været stressede. Til tider meget stressede. Men nu ser det ud til, at vores firma har opnået en autoritet på disse forretningsområder. Vi laver mindre og mindre opsøgende arbejde. Kunderne henvender sig til os for at få vejledning og råd.

    Investorrådgivning

    Vi har derfor besluttet at starte en ny gren i virksomheden: Rådgivning til investorer og forvaltning af deres aktiver. Det er noget, vi har villet i gang med længe, men tiden og modet har manglet. Nu er det på tide. Vi har ansat en ualmindelig dygtig økonom, som ved meget om investeringer i værdipapirer, og han er villig til at tage ansvaret for, at vi får en succesfuld, ny aktivitet ind i vores portefølje.

    Han har dog krævet, at nogle basale ting skal være på plads, inden han starter her efter sommerferien. Fx sådan noget, som at vi bliver registreret til at kunne handle med værdipapirer. Han besøgte denne hjemmeside om LEI kode information – og så gik det elelrs løs.

    LEI registrering

    Og det er det, jeg sidder og roder med nu. Han talte om, at vi skal have en Lei Kode og en Lei registrering. Det er sådan et slags international CVR-nummer for virksomheder, der handler med værdipapirer. Skal jeg være ærlig, så vidste jeg ikke, at en virksomhed skal have sådan et Lei nummer. Det kan godt være, at vores revisor ved det. Han har dog ikke været involveret i vores samtaler med økonomen, så han har af naturlige grunde ikke kunnet hjælpe os. Vi har valgt at holde det hemmeligt for vores medarbejdere, indtil vi er helt klar til at fortælle dem om de nye aktiviteter, vi sætter i gang. Forhåbentligt vil det være til det bedste for alle.

    Prisen på LEI koder

    Jeg har kigget på, hvad det koster at få sådan en kode. Den billigste Lei kode, man kan få, er rørende billig. Det burde ikke være et problem at få bestilt sådan en. Min næste opgave i dag bliver at få noget af logistikken her internt i bygningen til at fungere: Vi skal jo finde et godt kontor til vores nye afdelingsleder. Han skal have en sekretær, så vi får også brug for et kontor til hende – eller ham. Nogle mennesker hader administrative opgaver – så sekretær er et must!