Der er sket meget, siden vi startede vores lille virksomhed. For 25 år siden. Dengang var vi kun min partner og mig. Vi lejede os ind i en lille lejlighed inde i byens centrum og startede vores konsulentvirksomhed derfra. Det var en drøm for os, der gik i opfyldelse. Vi havde talt om det allerede fra de første år på studiet. Og nu stod vi så der. I en lille lejlighed: To ’kontorer’, et køkken og et lille badeværelse. Vi var parate til at indtage verden. De første måneder var svære. Det kneb med at finde kunderne. Vi brugte timevis på kontoret.
Ondt i ryggen
Fik ondt i ryggen af at sidde på hårde skamler og tale i telefon med potentielle kunder, som ikke bed på. Men en dag knækkede vi koden. Vi skulle ikke love kunderne guld og grønne skove. Nej, vi skulle kun love dem, hvad vi kunne holde. Og så være realistiske. Det gav pote. Vi fik kunder. Vi begyndte at tjene penge. Det gik bedre og bedre. Vi begyndte også at få henvendelser fra kunder, som vi slet ikke havde tænkt på, kunne være en målgruppe for os.
Vi fik behov for hjælp i virksomheden. Vi ansatte en pige til at hjælpe os med at holde styr på mødekalendere og telefonsamtaler. Revisor og advokat blev kontaktet efter behov. Men lige så stille og roligt fik vi bygget firmaet op. På det tidspunkt var der ikke så meget bevidsthed om arbejdsmiljø. Der var bare et drive til at komme videre. Så vi kørte på. Hårdt. Det gav os meget arbejde, og vi ansatte flere i firmaet. Vi begyndte at udvide vores ydelser. Vi fik mere personale og måtte på et tidspunkt flytte ind i nye lokaler. Vi fandt en større lejlighed, som vi indrettede til kontor. Det var skønt.
Ergonomisk kontorstol tak
Men på et tidspunkt kom en af vores ansatte og fortalte os, at han ville have en bedre kontorstol. Jeg kan huske, at jeg kiggede på ham, som om han var faldet ned fra månen. Hvorfor dog det? Er den stol, han har ikke god nok. Han fortalte mig, at han har problemer med ryggen og derfor gerne vil have en af de der ergonomiske kontorstole, som lige var kommet på markedet. Jeg bad ham om at undersøge, hvad sådan en stol koster. Han vidste det allerede og fortalte mig det. Jeg afslog. Ikke tale om. Her har jeg og min partner slidt og slæbt. Siddet på taburetter og lagt, et kæmpe arbejde i at bygge firmaet op. Han sagde op. Ok, det sker.
Siden da har vores firma dog udviklet sig endnu mere. Vi har haft flere ansatte, som også har ønsket sig at få en ergonomisk kontorstol. Og nu her, sidste år, da vi flyttede ind i vores egne kontorlokaler, har vi selvfølgelig sørget for, at alle ansatte – og vi selv – har det rigtige udstyr, så vi kan være effektive. Det inkluderer selvfølgelig ergonomiske kontorstole, sågar stole til diskusprolaps, hæve-sænkeborde, gratis briller med filtre, der kan forhindre, at lyset fra de ansattes lap tops ødelægger deres øjne, gratis frugt og hyppige teambuilding events. Vi er kommet langt. 53 ansatte i dag.